Sunday, July 31

Chelsea terima maaf

HONG KONG: Chelsea menerima baik permohonan maaf Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM) ke atas insiden kecaman perkauman yang disasarkan terhadap pemain tengah dari Israel, Yossi Benayoun ketika perlawanan persahabatan pramusim.

Kelab London itu melakukan aduan rasmi selepas Benayoun dicemuh ketika perlawanan di Kuala Lumpur pada 21 Julai lalu, perlawanan pertama Chelsea pada Jelajah Asia.


Chelsea pada awalnya tidak begitu kisah dengan insiden itu tetapi akhirnya memutuskan untuk membuat aduan selepas mengkaji semula perlawanan itu. Kelab itu, yang turut bermain di Bangkok dan kini di Hong Kong tanpa sebarang insiden, berkata mereka kini berpuas hati dengan penjelasan diberikan.

“Kami hargai tindakan segera FA Malaysia terhadap aduan kami,” kata kelab itu dalam satu kenyataan.


“Chelsea FC komited untuk membanteras semua sikap diskriminasi dalam permainan video dan menggesa FAM untuk mengambil langkah sesuai dan berpatutan untuk mengelakkan insiden ini pada masa depan.


“Kelab dan Yossi menerima baik permohonan maaf itu dan perkara ini kini ditutup.” FAM kelmarin mengeluarkan kenyataan memohon maaf kepada Chelsea dan pemain itu kerana cemuhan berbaur perkauman yang didakwa hadir daripada segelintir kecil penonton.

“FA Malaysia ingin memaklumkan kami tidak membiarkan sebarang bentuk perkauman dalam bola sepak,” katanya.


“Jika insiden itu berlaku, kami mahu meminta maaf kepada pemain terbabit, begitu juga Chelsea FC.” - AFP

No comments:

Post a Comment