Monday, August 20

10 Carian Google Earth Yang Menakjubkan

Tak salah untuk mengatakan bahawa Google Earth telah merevolusi generasi kita. Sesiapa yang mempunyai sambungan internet kini dengan mudah meneroka dunia dari dalam rumah mereka sendiri. Sebahagian besar komuniti internet hari ini menumpukan masa dan tenaga mereka menemui beberapa lokasi yang paling pelik, yang paling unik, dan sudah tentu tidak ditemui di seluruh dunia. Bukan sahaja penemuan beberapa kawasan yang mempunyai pemandangan hebat yang tidak akan ditemui tanpa teknologi ini, malah Google Earth telah membantu saintis, ahli arkeologi dan polis dengan keupayaannya. Berikut adalah 10 penemuan yang paling menakjubkan di Google Earth.


1. Iraq berdarah Tasik
 Tasik berdarah merah di Iraq ini telah menyebabkan penyebaran khabar angin bahawa ianya adalah berpunca dari rumah sembelihan yang tidak siuman. Penjelasan rasmi masih belum dikeluarkan dari mana-mana pihak, tapi ramai skeptikal dengan mengatakan ia mungkin berpunca daripada kumbahan di dalam air yang telah bertukar kepada warna ini tercemar.



 2. Muka di Tanah Liat
 Gambar yang menakjubkan telah diambil alih Alberta, Kanada. Cukup jelas wajah boleh dilihat dalam apa yang kelihatan sebagai tengkolok Amerika asli. Ia digelar sebagai "Penjaga Tanah Tandsu". Wajah itu dibuat sehingga tanah liat terhakis di sebuah lembah. Sesetengah orang telah berkata bahawa ia kelihatan seperti kepala memakai fon telinga. Bahawa gambar itu sebenarnya adalah jalan dan telaga minyak.

3. Pulau Berbentuk Hati

Tidak menghairankan ini pulau berbentuk hati ditemui di Google Earth menjadi hit besar pada Hari Valentine. Ia terletak di Adriatik di luar pantai Croatia dan kini tidak berpenghuni. Ia adalah 130,000 kilometer persegi dalam saiz dan telah dinamakan Galesnjak. Pemilik pulau itu tidak menyedari bentuknya sehingga dia telah dihujani dengan permintaan daripada pasangan romantis yang ingin menyewa pulau!

4. Kapal yang hilang Di Laut

Ini adlah Jassim SS feri kargo Bolivia yang terkandas dan tenggelam di Terumbu Wingate luar pantai Sudan pada tahun 2003. Kini ia telah menjadi salah satu yang paling dicari imej Google Earth serta menjadi salah satu bangkai kapal terbesar yang ditangkap oleh program ini.

5. Swastika 

Pangkalan Tentera Laut di San Diego telah dibina semula pada tahun 196ambar yang diambil oleh Google Earth pada tahun 2007 ini mendedahkan bahawa empat bangunan yang tidak berkaitan membentuk bentuk swastika. Tentera Lautmembelanjakan $ 600,000 untuk melakukan pengubahsuaian bangunan ini/

6. Maze Oprah

Digelar selebriti yang hebat oleh Forbes dan dengan menunjukkan ikon dan majalah popular, Oprah Winfrey, tanpa ragu-ragu, selebriti paling berpengaruh di Amerika. Satu peminat memutuskan untuk memberi penghormatan kepada status Oprah dengan mereka bentuk labirin jagung peribadi beliau sendiri pada tahun 2004. 

7. Firefox Crop Circle

Pada tahun 2006, di Oregon State University Linux Pengguna kumpulan mereka bentuk logo gergasi Firefox bulatan tanaman di ladang jagung di Oregon. Bulatan tanaman yang besar menjangkau 45.000 kaki persegi dan dicipta pada sambutan 50 download juta pelayar Web. Nice kerja!

8. Atlantis?

Grid telah dijumpai di luar pantai Afrika dan tanda dipercayai menjadi jalan-jalan. Kawasan ini dikatakan menjadi saiz Wales. Jurutera Google Earth menafikan gembar-gembur ini dengan mengumumkan bahawa grid adalah sebenarnya sebuah artifak digital yang dihasilkan oleh bot-bot sonar mengumpul data pemetaan, tetapi sesetengah orang masih percaya sebaliknya ...

9. Imej Santa

Santa gergasi ini, dengan bangganya berdiri di 36 batu yang luar biasa tinggi! Santa baru dijumpai ini dipercayai bersembunyi di Finland.

10. Jet pejuang di kawasan parkir kereta

Kenapa jet pejuang yang diletakkan di dalam apa yang kelihatan sebagai kejiranan kediaman tempat letak kereta berhampiran Paris? Sesetengah orang telah mengatakan bahawa ia adalah satu model skala penuh Mirage 2000 di kampus Universiti Paris, manakala yang lain menyatakan bahawa ia adalah Mirage lama yang berpusat di pejabat Systeme Dassault. Hmm ... 

Apapun di Malaysia, masih belum ada perkara-perkara menarik seperti ini. Ada satu mungkin berhubung lambang kristian di hospital di Malaysia

No comments:

Post a Comment